Munkeröds Floristutbildning Logo

Munkeröds Floristutbildning - sedan 1991

En av Sveriges äldsta blomsterskolor

Munkeröds Floristutbildning är en modern skola för traditionellt hantverk. I strävan att skapa en inspirerande utbildning i trevlig miljö för framtidens florister och blomsterdekoratörer öppnade vi vår första skola 1991 i Stenungsund, 4 mil norr om Göteborg. Idag driver vi vuxenutbildning i Göteborg, i Partihallarna, mitt i blomsterbranschens centrum.

Företaget drivs av samma ägare sedan starten. Vi har inga riskkapitalägare. För oss är det viktigt att investera i skolan. Alla elever oavsett bakgrund är välkomna till vår skola.

Våra medarbetare

LISA EKHOLM

LÄRARE

Lisa är vår huvudlärare och ansvarig för påbyggnadseleverna. Hon har arbetat på Munkeröds sedan 2005. Lisa tog sin floristexamen från Munkeröds och har erfarenhet från pedagogik inom floristik, bild och form samt butiksarbete.

SAMUEL ANDERSSON

GÄSTFÖRELÄSARE

Samuel håller i våra lokala kurser inom marknadsföring och företagsekonomi som ingår i floristutbildningen. Han är dekoratör, kreatör och florist med många års erfarenhet av sälj och marknadsföring och driver sedan 2020 blomsterstudion Stjaelk.

MALIN SVAHN

LÄRARE

Malin är ansvarig för våra grundelever och är legitimerad mästerflorist med yrkeslärarexamen. Malin har tävlingsframgångar i SM och har varit med i utsmyckningen av de tre senaste kungliga bröllopen.

NICKLAS JENSEN

GÄSTFÖRELÄSARE

Nicklas är en av Sveriges främsta florister och en högt ansatt domare. Han föreläser om bedömningskriterier på tävlingar och floristens sju nycklar till framgång. Han brukar även inspirera oss med vackra och nytänkande blomsterarbeten.

ANN-SOFIE

JOHANSSON

LÄRARE

Ann-Sofie håller i de flesta av våra yrkes- & hobbykurser. Hon tog sin floristexamen från Munkeröds 2023 och driver sedan dess sitt egna bolag A Florist. Ann-Sofie arbetar även som florist i butik och har lång erfarenhet av projektledning.

MARIE GAWELL

STUDIESAMORDNARE

Marie är administrativt ansvarig för utbildningen och hjälper dig med frågor du kan ha innan och under din utbildning. Det kan gälla ekonomiska frågor, kursanmälningar, intyg, kursupplägg etc.

BLOMSTERGATAN 2

Göteborg

Ingenstans i Göteborg finns det så många färska snittblommor och krukväxter som vid blomsterbranschens marknadsplats Partihallarna. Blomsterhandlare och grossister möts tidigt varje morgon för att köpa och sälja blommor från världens alla hörn. Mitt i denna myllrande marknadsplats har vi på Munkeröds Utbildningscenter våra ljusa luftiga lokaler.

Som elev får du möjlighet att befinna dig i blomsterbranschens centrum. Du har nära till alla grossister och kan på så vis följa säsongens blommor, dess utbud och priser, under hela utbildningen. Vi på Munkeröds Utbildningscenter köper in snittblommor och binderitillbehör så gott som dagligen, för att du som elev skall få färska blommor och trendiga binderitillbehör att skapa med. Eftersom du träffar många blomsterhandlare har du stora möjligheter att skaffa praktikplats och ev. arbete.